Bilrutor slits - det påverkar säkerheten

På samma sätt som bromsar, lampor, vindrutetorkare, motordelar o s v blir slitna, så slits även bilrutor. Människors syn försämras och vindruteglaset slits. En sliten, repig och skadad ruta är en trafikfara. Särskilt vid mörkerkörning då de mötande bilarnas ljus sprids i rutans repor och sprickor så att man bländas. Forskningsresultat visar att slitna vindrutor orsakar trafikolyckor och ökar riskerna i trafiken. Regn, slask, snö och mörker är fiender till god sikt. Slitna torkarblad klarar inte av att hålla rutan ren och försämrar sikten ytterligare.

Gör så här för att eliminera dålig sikt i bilen:

  • Håll rutorna rena och byt en sliten vindruta.
  • Byt dina slitna torkarblad.
  • Använd aldrig isskrapa av metall.
Stenskott går att laga

Ett stenskott i rutan är inte ovanligt att råka ut för. Men stenskott går att laga i många fall. Förutsättningen är att det inte är för gammalt och att det inte sitter i förarens direkta siktfält. En korrekt lagning av stenskott gör att skadan syns väsentligt mindre.

 

Till höger ser du riktlinjerna för hur det är tillåtet att reparera din vindruta:

-Zon A Bredd 290 mm i centrum över ratten, begränsad i över- och underkant av vindrutetorkarbladet. Här är ingen reparation tillåten.

-Zon B Vindrutetorkarområdet på förarsidan undantaget Zon A. Reparation är tillåten på skador upp till 15 mm i diameter.

-Zon C Vindrutetorkarområdet på passagerarsidan undantaget Zon B. Reparation tillåts på skador upp till 25 mm i diameter.

-Zon D Resten på vindrutan. Reparation tillåts på skador upp till 40 mm i diameter.

I zonerna B, C och D tillåts icke reparation då två skador ligger närmare varandra än 100 mm

.

Laga ditt stenskott så snart som möjligt, innan det blir en spricka.
  Bilder